Bibliography

Literatur

Game Sound

Collins, Karen (2008): From Pac-Man to pop music: Interactive Audio in Games and New Media (Ashgate Popular and Folk Music Series). Ashgate Publishing Company Brookfield, VT, USA

Collins, Karen (2013): Playing with Sound: A Theory of Interacting with Sound and Music in Video Games. The MIT Press

Joshua D. Sites, Robert F. Potter (2019): Everything Merges with the Game: A Generative Music System Embedded in a Videogame Increases Flow. http://gamestudies.org/1802/articles/sites_potter

Coding Processing / p5.js

Pearson, Matt (2011): generative art. a practical guide using processing. New York: Manning Publications.


Generative Art

Bill, Max (2016): Structure as Art? Art as Structure? In: Helen Armstrong (Hg.), Digital Design Theory. Readings from the Field. New York: Princeton Architectural Press.
Original Text from 1965.

Florian Hartlieb (2014): Kunst komponieren. Der Einfluss generativer Verfahren auf das Schaffen von Karlheinz Essl in: positionen. Texte zur aktuellen Musik, Bd. 99: Generative Kunst, hrsg. von Gisela Nauck, Berlin. http://www.essl.at/bibliogr/hartlieb-positionen.html

Tjark Ihmels, Julia Riedel: Die Methodik der generativen Kunst. http://www.medienkunstnetz.de/themen/generative_tools/generative_art/scroll/

Montfort, Nick et. al. (2013): 10 Print CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10. Matthew Fuller, Lev Manovich, Noah Wardrip-Fruin (Hgg.), Software Studies, Bd. 5.Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Xenaksi, Iannis (1992). Formalized Music. Thought and Mathematics in Composition. Stuyvesant, NY: Pendragon Press.

Pritchett, James (1993). The Music of John Cage (Music in the Twentieth Century). Cambridge: Cambridge University Press.

Paparrigopoulos, Kostas (2011). Divergences and Convergences Between Xenakis and Cage`s Indeterminism. In: Proceedings of the Xenakis International Symposium. Southbank Centre, London, 1-3 April 2001 –[ www.gold.ac.uk/ccmc/xenakis-international-symposium]( www.gold.ac.uk/ccmc/xenakis-international-symposium)

Grupen, Claus (2016): Die Natur des Zufalls. In: Peter Gendola, Thomas Kamphusmann (Hgg.), Die Künste des Zufalls. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, S. 15-33.

Reas, Casey; McWilliams Chandler (2010): Form+code in design, art, and architecture. New York: Princeton Architectural Press.

Prusinkiewicz, Przemyslaw & Lindenmayer, Astrid (1990) The Algorithmic Beauty of Plants. New York: Springer-Verlag. Online unter http://algorithmicbotany.org/papers/#abop

Weibel, Peter (2016): Seeing Sound. Synästhetiken, Synchronien und Synchromien. In: Enzyklopädie der Medien, Band 2. Musik und Medien. Vom Klang im technischen Zeitalter. Ausgewählte Schriften von Peter Weibel. Berlin: Hatje Cantz Verlag, S. 151-170.

Weibel, Peter (2016): Physik als Musik: Ryoji Ikeda. In: Enzyklopädie der Medien, Band 2. Musik und Medien. Vom Klang im technischen Zeitalter. Ausgewählte Schriften von Peter Weibel. Berlin: Hatje Cantz Verlag, S. 303-314.

Guderian, Dietmar (2016): Kunst auf dem Weg zum Zufall. In: Ulrike Groos und Eva-Marina Froitzheim (Hgg.), [un]erwartet. Die Kunst des Zufalls. Ausstellungskatalog. Köln: Wienand Verlag, S.32-41.


Visualizing Data

Lima, Manuel (2014): The Book of Trees. Visualizing Branches of Knownledge. New York: Princeton Architektural Press.

Lima, Manuel (2011): Visual Complexity. Mapping Patterns of Information. New York: Princeton Architektural Press.

Cairo, Alberto (2013): the functional art. an introduction to information graphics and visualization. Berkely: New Raiders.

Tufte, Edward R. (2001): The Visual Display of Quantitative Information. Second Edition. Cheshire: Graphics Press LLC.

Tufte, Edward R. (1990): Envisioning Information. Thirteenth Printing, May 2011. Cheshire: Graphics Press LLC.


Mixed Reality

Kittler, Friedrich (1989): Fiktion und Simulation. In: Philosophien der neuen Technologie. Hrsg: Ars Electronica. Berlin: Merve Verlag Gmbh. S. 57-80.

Münker, Stefan (2005). Virtualität. In: Alexander Roesler, Bernd Stiegler (Hgg.), Grundbegriffe der Medientheorie. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag. S. 244-250.


Code Culture

Roesler, Alexander (2005). Code/Codierung. In: Alexander Roesler, Bernd Stiegler (Hgg.), Grundbegriffe der Medientheorie. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag. S. 244-250.

Stalder, Felix (2016): Kultur der Digitalität. Berlin: Suhrkamp Verlag.

Schneider, Birgit (2008): Programmierte Bilder. Notationssysteme der Weberei aus dem 17. und 18. Jahrhundert. In: Das technische Bild. Kompendium zu einer Stilgeschichte wissenschaftlicher Bilder. Berlin: Akademie Verlag. S. 182-191.

Cox, Geoff; McClean, Alex (2012): Speaking Code: Coding as Aesthetic and Political Expression. Matthew Fuller, Lev Manovich, Noah Wardrip-Fruin (Hgg.), Software Studies, Bd. 4. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Miyazaki, Shintaro (2013): Algorhytmisiert. Eine Medienarchäologie digitaler Signale und (un)erhörter Zeiteffekte. Friedrich Kittel, Wolfgang Ernst (Hgg.), Berliner Programm einer Medienwissenschaft, Bd. 12. Berlin: Kulturverlag Kadmos.

Kucklick, Christoph (2016): Die granulare Gesellschaft. Wie das Digitale unsere Wirklichkeit auflöst. 2. Auflage. Berlin: Ullstein Buchverlage.

Taylor Grant D. (2014). When the Machine Made Art. The Troubled History of Computer Art. Jörgen Schäfer (Hg.), International Texts in Critical Media Aesthetics Volume 8. New York: Bloomsbury Academic.